A Mátravasút
története | Menetrend
A Mátravasút története
Az erdei vasút az Egererdő Rt. üzemeként működik.
Két vonalon szállítja az utasokat, összesen 18 km-es szakaszon,
Gyöngyös-Lajosháza,
illetve Gyöngyös-Mátrafüred között.
A Mátravasút vonalhálózata Gyöngyös városától
északra sajátos módon, több egymástól független vasút összekapcsolásával
közelített
a város
felé. Eredeti rendeltetése az erdő termékeinek és a vonalak
mentén fekvő kőbányák anyagának szállítása volt. Az első vonalon,
a
Nagy-völgyben 1906-ban lóvontatta kocsikkal szállították
a fát. A többi vonal,
a Szén-pataki, a Cseternási a Galya-tető déli lejtőjéről indult,
hogy a Mátra-Szalajka völgyben találkozzon és kövesse a Nagy-patakot
Gyöngyössolymos északi részéig. Itt a Monostor-völgyi vasutat
is magához ölelte, hogy azon szállíthassák az ipari- és tűzifát.
Egy
másik vonal a parádi országút padkáján létesült 1911-ben, hogy
azon a Farkasmályi kőbányából kitermelt andezitet a gyöngyösi
MÁV állomásra
juttassák. A két vonal összeköttetése azonban még váratott
magára. A gyöngyössolymosi vonalakat 1916-ban gőzvontatásúra
rendezték
be, az első gőzmozdony a „Liza” különleges mutatvánnyal
érkezett a Gyöngyössolymos
északi részén lévő „házába”. Gyöngyösre nagyvasúton
érkezett, Gyöngyös és Gyöngyössolymos között kisvasúti vágányhálózat
hiányában közúton
„saját lábán” kellett kijutnia fűtőházába. Gyöngyös
és Gyöngyössolymos utcáin úgy pöfögött végig, hogy előtte lerakták
a vágánymezőket,
amelyeken áthaladt. Ezeket aztán felszedték és előrevitték,
így érkezett meg 11 nap után rendeltetési helyére. 1923-ban épült
ki a Farkasmály-Mátrafüred
közötti „benei vasútvonal”. A Gyöngyös-Mátrafüred
közötti vonalat 1926-ban nyitották meg a személyforgalom számára.
A
„Karcsi”,
„Gizi” és „Janka” nevű gőzösök hamarosan
a városiak kedvencei lettek. A
város tovább építtette a vasutat, 1937-ben egészen a Kékes
alá
vezették a mátrafüredi vonalat. A II. világháborút a „Liza” és
a „Janka” szétszerelve, ám épségben vészelte át a mátrai
erdőkben elrejtve.
A Mátra déli völgyeiből a város felé tartó
vasutakat 1949-ben államosították. Ekkor egyesült az egész hálózat
és kapta a
Mátravasút nevet erdőgazdasági
tulajdonban. A vasút fa-, kőszállítás mellett rendszeresen
személyfuvarozást is végzett. 1951-ben újabb vonal építésével
kiszolgálta a vasút
a Pipishegyen létesült Szerszám- és Készülékgyár építkezését
is. A
vonalak hossza ekkor már több, mint 46 km volt. A hihetetlen
mértékben megnőtt forgalomra jó példa, hogy volt olyan nap,
amikor 120 vonat
is közlekedett ezen a vonalon. Az évi 1.600.000 km-es teljesítményével
a legnagyobb erdei vasutak közé tartozott.
A 60-as évek elején a gőzmozdonyokat fokozatosan
dízelmozdonyok váltották fel. Ekkoriban csökkent a fuvarozás,
viszont jelentősen
nőtt a turizmus
igénye. 1961-ben itt alakult meg a második „Úttörővasút”.
Az egyre növekvő turistaforgalom hatására 1968-ban Gyöngyös-Lajosháza
között
is beindult a személyszállítás. A vasút ekkor második fénykorát
élte. A hanyatlás a 70-es évek végén kezdődött, amikor
a fuvarozás
országszerte
a közútra terelődött, ezért az erdőkben is feltáró utak
épültek. 1978-tól a vasúton fát egyáltalán nem, 1980-tól pedig
követ
sem szállítottak. Egyetlen tevékenysége már csak a turistaforgalom
kiszolgálása lett.
A Mátravasút immár 18 km-re lecsökkent két vasútvonalán
az utasforgalom
igényeinek megfelelően 1980-tól nagyarányú korszerűsítések
kezdődtek. Új állomásépületek, megállóhelyek létesültek,
valamint nagyteljesítményű
dízelmozdonyok kerültek beállításra.
A Gyöngyös-Mátrafüred vonal a borszőlőkkel
beültetett kertek mellett halad. A Farkasmály-Borpincék megállóhely
után
(innen 50 m-es séta
a szépen rendbe hozott pincesor) a Sár-hegy oldalában
hétvégi házak és a Pipishegyi Sportrepülőtér alatt a kedvelt
üdülőhely,
Mátrafüred
központja a vasút végállomása. A 22 perces út során gyönyörű
a kilátás a város és a Mátra bércei irányába.
A másik fővonal, a Gyöngyös-Lajosháza útvonal
Gyöngyössolymos irányába indul. A patak folyását követve izgalmas
vonalvezetéssel
kanyarog
át a falun. A patakot egy ritka megoldású, ferde, 33
m hosszú hídon íveli át, majd a falut elhagyva a Kis-hegy
andezit
szikláiban gyönyörködhetünk.
Az egykori fűtőházat elhagyva ismét a patak mellett
kanyarogva a Cserkő megállónál éri el az erdőt. A végállomás
Lajosháza
barátságos tisztásán található.
2006 áprilisában bemutatták
a nagyközönségnek a vasút új gőzmozdonyát, mely a Gyöngyi becenevet
kapta. A gőzmozdony Romániából érkezett, eredetéről keveset tudunk.
Valószínű, hogy a moldvai Kománfalván (Comăneşti) közlekedett.
Mivel a kománfalvi erdei kisvasút 1991-ben megszűnt, vélhetően
valahol tárolták a hazátlanná vált mozdonyt. Magyarországra a
múlt év végén érkezett, majd Nagykanizsán újították fel.
A gőzös beszerzését egy hároméves fejlesztési
program követte, ennek keretében a lajosházi vonalat meghosszabbították a Szalajkaházig.
Menetrend
Menetrend 2017.
Díjlleszabás
|