Története
A községet a 13. század közepén említik először
az oklevelek, ekkor a Rátót nemzetségbeli Domonkos fia István, a
királyné lovászmestere
kapta adományként az uralkodótól. Az 1300-as években Tar (Tari)
Lőrinc, Zsigmond király
pincemestere, Hont- és Nógrád vármegyék ispánja a földbirtokos.
A település a
15. sz.-ban szerzett mezővárosi rangját később elveszítette.
Az 1800-as években gyakran változtak a falu tulajdonosai, így gróf
Eszterházy, Draskovits, Reviczky, Almássy.
Látnivalók
Római katolikus
templom
Az ősi templom megújulva, teljes szépségében
várja látogatóit. Kváderköves szentélye 13. századi, hajója
15. századi,
gótikus stílusú. Az 1700-as
években barokk stílusban átalakították. A templombelsőben 15.
századi freskók találhatók. A templom déli bejáratának
előterében látható
a Tari család címere. Az épület rendkívülisége a háromkaréjos
szentély, mely európai viszonylatban is ritka. A Szent
Mihály templom kutatásait
1976-ban kezdte Juan Cabello és Horváth Aliz, melyek eredményeképpen
egy középkori birtok története tárult fel. A középkorban lőrésekkel
ellátott körfallal tették védhetőbbé a templomot, ez még ma
is nagyon szépen látszik, különösen az egykori kastély megmaradt
falmaradványaitól
a domboldalban. Figyelmet érdemel a templom kertjében felállított
néhány 19. századi sírkő.
Várkastély
(Rom)
A templom közelében található a kb. 1 m
széles, több méter hosszú kőfal két ablak-, alatta pedig
egy ajtónyílással. Tar Lőrinc várkastélyának,
udvarházának tartják. A templomtól a domboldalba sétálhatunk
fel, ha közelebbről is meg szeretnénk szemlélni a csekély
falmaradványt.
Az udvarház és a templom a 14. században
bírt birtokközponti jelleggel, később a Tari család kihalása
után — a 15. században
— elveszítette
gazdasági és politikai jelentőségét. A török hódoltság az udvarházzal
sem tett kivételt. A település elnéptelenedése mellett lassú
pusztulásnak indult az udvarház és a templom is. A több száz
éves enyészet után
nem csoda, hogy a feltárás megkezdésekor szinte alig árult el
valamit az épület középkori jellegéből.
Tar Lőrinc pokoljárása
Az 1370 körül Taron született, a Rátót
nemzetség Tari ágából származó Tar Lőrinc Zsigmond király
kalandos életű lovagja
volt. 1405-1407
között honti és nógrádi ispán, 1407-1409 között pedig pohárnokmester
lett, majd 1408-tól királynéi asztalnokmester. A források
1426 után már hallgatnak róla. A sokat utazó Zsigmond király
kíséretében
nem
egyszer járt Nyugaton, 1415-ben elkísérte uralkodóját a konstanzi
zsinatra, de már előtte 1409-1411 között megfordult Írországban
is. Valószínűleg a Zsigmond környezetében megismert pokoljárásról
szóló
történetek hatására ekkor látogatta meg Szent Patrik purgatóriumát,
azt a kéngőzös barlangot, melyet a középkori zarándokok a
pokol bejáratának tekintettek. Az itt szerzett élményeiről
és látomásairól
beszámolt
a dublini királyi jegyző előtt, aki írásba foglalta azokat.
Ezt a dokumentumot ma a British Múzeumban őrzik. De nemcsak
a hivatalos
beszámoló, hanem a néphagyomány is fenntartotta emlékét.
1520 körül 13 hexameteres sorból álló latin kivonat maradt
fenn
abból a versből,
mely Tar Lőrinc pokoljárását taglalta, majd 1552 körül Tinódi
Sebestyén feltehetőleg ugyanezen költeményből bevette Zsigmondról
írott krónikájába
Tar Lőrinc látomásainak Zsigmondra vonatkozó részeit. A teljes
képhez
hozzátartozik, hogy Tar Lőrinc, a település birtokosa korának
művelt, tollforgató, világlátott embere, aki a latin és a
görög mellett
a héber nyelvet is ismerte.
Kőrösi Csoma Sándor emlékpark
A 21. sz. országút mellett áll a buddhista
sztupa, melyet a buddhista közösség Kőrösi Csoma Sándor emlékére
épített,
s a Dalai
Láma 1992 nyarán avatott fel. A park szabadon látogatható,
a sztupa
mellett
önálló teremben Kőrösi Csoma utazásairól kapunk információt,
egy másik helyiségben pedig a buddhizmusba kaphatunk
bepillantást.
Tuzson
arborétum
Tarnak híresek az ún. csevice forrásai,
melyek a Csevice-patak mentén
találhatók az Ágasvár felé vezető sárga jelzésű túraútvonalon.
A Csevice-völgyben az erózió által érdekesen kialakított riolitos
képződményeket és szikla-teraszokat találunk. Erről az útról
közelíthető meg a településtől 4,5 km-re lévő Tuzson arborétum
is. A 3,5 hektár
kiterjedésű arborétumot Tuzson János (1870-1943) egyetemi tanár
telepítette 1925-40 között kísérleti céllal. Itt akkor már volt
egy — feltehetően 1898-ban létesült — Erzsébet liget. Abban
az évben a Földművelésügyi Minisztérium ingyenes csemetéket adott
az Erszébet királyné emlékére létesítendő emlékligetek telepítőinek.
Az erdőmérnök, botanikus, kutatásai során elsősorban a fás növények
szövettanával, növényföldrajzi és ősnövénytani kutatásokkal foglalkozott.
Elsőként végzett szövettani összehasonlító vizsgálatokat az ipolytarnóci
ősfenyő kovásodott fatörzsével kapcsolatban. Meghatározása alapján
nevezték el a fatörzset Pinus tarnóciensis-nek. Több gyűjtőutat
tett Oroszországban és a Balkánon. Tuzson János a csemetenevelés,
növénynemesítés mellett gyógynövénnyel is foglalkozott. Az élőfa-gyűjteményben
21 fenyőféle, 6 különleges lomblevelű és többféle cserjeritkaság
található. A kert egyik legszebb fája a kb. 70 éves, 290 cm törzskerületű
atlaszcédrus. Az arborétum szabadon látogatható.
Érdekesség
„…Válla fölött a Mátra
tetején már átszüremlett egy kevés fény a napból, ami el
fog jönni egészen
biztosan.
A tündérek most lejthetik táncukat a harmatos,
hűvös fűszálak és fodros virágkelyhek felett. Már egészen
nedves lehet a lábuk.
A falu még csendes volt mikor áthajtott
a házak között imbolygó aszfalt mély, éles peremű buckáin.
A templom a falu szélén álló dombon már
várt rá, mert a templom fehér falaival már tudta, hogy az
ember a fényképezőgépével
újra el fog
jönni most már mindig, mint ahogy évente visszatérnek a fecskék
az öreg faereszek alá és a gyöngybaglyok is a denevérek mellé
a templomhajó
padlásának vastag, égett gerendáira.
A templom már évszázadok óta ott várt a
falu szélén a házak mögött, hátában a hegyre felfutó temetővel
és egykori gazdája,
Tar Lőrinc
úr egykor büszke várával, és visszaemlékezett a századok
változásaira ezen a vidéken. A jobbágyok a torony lábánál
némán meghúzódó
apró házaikból minden héten fellátogattak hozzá, jeles
ünnepeken, meg
temetéskor, keresztelőkor vagy csak úgy, a szokás miatt,
mert így volt ez mindig, így látták apjuktól, nagyapjuktól.
Az asszonyok
nagy, fekete kendőkben, a férfiak fényes, fekete ruhákban.
A vidék urai is be-betévedtek, legalább
az ünnepek idején kicsit lenyugodni, az Úr igéjét hallani,
nyáron a jó, hűvös
falak
között nyugtatni kiizzadt testüket egy-egy mátrai vadászat
után.
A jobbágyok születtek és haltak az élet
örök körforgásában és uraik is megtértek időnként a birtokuk
földjébe, így
elfogytak szépen
lassan, mint a rabló hordák is a környékről.
De ez a mostani ember minden héten megjelent
egy idő óta a vasárnapi hűvös hajnalokon, amikor az ébredező
nap épphogy
csak átbukott
a Hét Vezér Koporsóján, hogy felállítsa három lábú
állványát a főhajóban,
szemben az oltárral és négy perceket exponáljon a
hidegben,
mozdulatlanul.
A templom már várta az idegent, aki szintén
el akart vinni belőle valamit, mint elődei évszázadokkal
korábban.
A férfi megállította a kopott Saabot a
dombon a templom fehérre meszelt kőkerítése mellett és kiszállt
a
sötét hidegbe. Szemben
vele, az
út másik oldalán Pokoljáró Tar Lőrinc úr vára
állt
egykor, de ma már csak lakótornyának csonka fala
magasodik a
föld fölé, ami alatt
falak fekszenek némán, őrizve a titkokat, amiket
láttak régen holt uraik életéből. A falak keretezte
földalatti
termekben
nagy
kőkádak
és prések vannak visszatemetve és még ki tudja
mi, amit Juan, a spanyol régész nem tudott felszínre
hozni.”
(Kohári
Csaba:
A tenger
fölött
az ég) |